Прикарпатські “Вікінги”: від реконструкції стародавніх човнів до благодійності (фоторепортаж)

Їх називають «Вікінги». Назар Морозко та Володимир Ільків – молоді художники-скульптори з Івано-Франківська, які попри всі застереження та скептичність оточуючих довели, що справжня ідея сильніша за будь-які труднощі.
Вони перші в Івано-Франківську створили реконструкцію стародавнього скандинавського човна-дракона, спливли ним Бистрицею до Дністра, та пізніше піднялися останнім проти течії. І все заради великої мети – благодійності.

Про виникнення ідеї, процес її втілення, протистояння труднощам та плани на майбутнє читайте у ексклюзивному інтерв‘ю спеціально для сайту «Вежа».

ПРО ОСВІТУ

Володимир: За освітою ми художники. Закінчили Стрийське училище №16 по обробці дерева, далі вступили до вищих навчальних закладів. Я у Львівську академію мистецтв, Назар продовжив навчання у Франківському інституті. Він навчався усім прикладним спеціальностям: ковальство, дерево, кераміка, шкіра – загальна специфіка різноманітних ремісничих галузей. Я здобував більш вузькопрофільну освіту – художня робота з деревом: від архітектури до побутових речей. Стосовно наших кораблів, вони мають безпосереднє відношення до дерева, проте методи роботи специфічні, і це відповідно вимагає постійних самовдосконалення та самоосвіти. Ми намагаємося вникати в усі аспекти створення човнів. Як над ними працювали в історичні часи, як їх відтворюють колеги в Україні та закордоном.

“У нас вже є певні напрацювання, але ми готові до будь-яких труднощів, що можуть виникнути у ході роботи. Більше того, ми сподіваємося, що вони будуть, і у нас буде змога вивчити ці теми ще глибше”

ПРО ІДЕЮ

Назар: Першочергово ідея з`явилася на фоні того, що ми хотіли займатися дитячими таборами. Їздили по сиротинцях і думали, що б таке організувати, аби воно з одної сторони розвивало дітей, а з іншої – дало їм змогу вирватися з середовища, в якому вони звикли бути. Щоб вони не виростали споживачами, могли вийти за межі оточення, яке неналежним чином впливає на них. Спочатку ми думали зробити це на базі одного туристичного табору, але якось не склалося, тому вирішили рухатися автономно. Одного разу прогулювалися центром і у мене виникла ідея побудувати човни та почати робити сплави. Володимир загорівся, почав дослідження історії їх створення, технологій та методів роботи.

“Коли стартували, подавалися на гранти. Спочатку американський, пізніше – європейський. Шукали, взнавали, як це все правильно організувати, бо поняття зеленого не мали про всі ці папірці. Ми, правда, програли, але ідея перемогла. Човен ми таки змайстрували – за власний кошт”

ПРО ТРУДНОЩІ

Назар: Найважче – це дослідження, креслення, прорахунки. Ми прагнемо відтворити човни максимально наближені до історичного зразка. Доводиться мати справу з інтернет-джерелами, архівами, іншомовною документацією і власними силами розбиратися з цим.

“Після того, як ми зробили перший човен – 5.5 метрів, спливли на ньому Бистрицею, вниз до Дністра та по Дністру піднялися проти течії. Буквально за три дні. Зрозуміли, що можемо впоратися з будь-якими труднощами. Деякі питання з`явилися, деякі – відпали самі по собі, але ми готові та хочемо продовжувати”

СТВОРЕННЯ ПЕРШОГО ЧОВНА-ДРАКОНА

Назар: Роботи розпочалися взимку, відповідно у нас не було змоги працювати на вулиці чи в гаражі – це холодно і незручно, тому перший човен ми майстрували в підвалі. Всіх це дуже дивувало, мовляв, як ми його діставатимемо, коли закінчимо. Проте у нас був план – ми виконали роботу “на сухо”, винесли частинами. Відповідно зібрали вже влітку перед самим сплавом, який вперше відбувся на фестивалі “Галицьке лицарство”. Подумали, що гарна нагода закінчити човен і приурочити його до свята Галича. В цілому робота зайняла півроку, але це враховуючи паралельну роботу. Оскільки ідея реалізовувалася за власний кошт, нам доводилося поєднувати, бо хотілося, звичайно, і заробити і втілити цей проект.

“За нашими підрахунками перший проект обійшовся нам десь у 500 доларів, але ми намагаємося уникати цифр” (посміхаються)

ПРО ПЕРШИЙ СПЛАВ

Ми раді, що встигли до фестивалю. Нам вдалося дійти до Галича. Для нас це був, так званий, тест-драйв, бо, насправді, всі хто чули про нашу ідею, крутили пальцем біля голови і переконували, що це нереально.

“Тепер ми можемо з гордістю дивитися в очі тим, хто не вірив і казати: “Ми змогли! Ми пройшли!”.  І весла не поламали, і пробоїнів ніде не було, і самі дійшли живі та здорові” (посміхаються)

ПРО МАТЕРІАЛИ

“Ми намагаємося працювати з натуральними та екологічно чистими матеріалами: Дьоготь, овеча шерсть, лляна олія, високоякісна деревина”

Володимир: Найкомфортніше у роботі з дубом, але він дорогий, знову ж таки (сміються). Спочатку ми хотіли робити перший човен з сосни, але нам так довго обіцяли і везли деревину, що ми її так і не дочекалися. Тому використали смереку. Майбутні два човни робитимемо з дубу. Наразі працюємо над макетами. Роботи над великими кораблями розпочнуться у квітні і триватимуть приблизно чотири місяці.

ПРО ОСОБЛИВОСТІ РЕКОНСТРУЮВАННЯ

Володимир: Насправді, ми тільки можемо здогадуватися, що їх колись робили саме таким чином, проте йдемо шляхом найменшого спротиву. Стараємося вивчати, як вони робили і вникати, чому вони робили так. Певні аспекти, можливо робимо по-іншому, але результати повинні отримати такі ж. Навіть якщо методики у чомусь відрізняються. Деколи ми робимо, і не розуміємо, чому у стародавні часи певні аспекти виконувалися так, як виконувалися і не інакше, але все пізнається у процесі роботи. Ми бачимо певні особливості. Ті моменти, які не знаємо, просто копіюємо.

“Якщо немає достатньо даних і джерел, часто нам сам матеріал підказує. Це досить цікаво”

ПРО ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ

Назар: Зараз працюємо над макетом 17 метрового корабля – реконструкція скандинавського зразку. Відповідно до програми проекту, який ми почали втілювати в життя – хочеться зробити ще один човен руського типу – довбанка. З суцільної колоди, дерева. Пізніше плануємо розробити порівняльні характеристики властивостей цих двох суден.

“Кораблі в подальшому будуть використовуватися для сплавів по Дністру, експедицій, екскурсій. Ми плануємо організовувати це для всіх: туристів, малих та дорослих, підлітків, але також, що важливо, залучати дітей з сиротинців”

Для того, щоб вони могли побути серед інших дітей, поспілкуватися, побачити життя з іншого боку. Вони не мають таких можливостей: вийти за рамки дитячого будинку, тамтешньої поведінки. Вважають, що їм всі повинні, почуваються ущемленими і, як наслідок, виростають споживачами. Ми хочемо змінити усталену систему, і тому своєю роботою намагатимемося долучати дітей до соціального життя.

Плануємо працювати на базі благодійного фонду, який хочемо заснувати. Хочемо започаткувати організацію, яка функцінуватиме за власний кошт. Альтернативну фондам, що в більшості базуються на пожертвах. Думаємо над тим, аби заробляти кошти туристичними сплавами. Отримані гроші у подальшому будуть реалізовані у різноманітних соціальних проектах. Ми сподіваємося, з часом, до нас долучаться й інші небайдужі люди. Ми будемо займатися соціальною, виховною роботою, що впроваджуватиметься через культурний та історичний ракурси.

“Це буде своєрідна платформа реалізації потенціалу людей, які хочуть щось робити, які зацікавлені, але не мають можливостей. Ми будемо допомагати втілювати їхні мрії в реальність!”

Роксолана БЕЛЕЙ

Джерело

(Visited 55 times, 1 visits today)

Залишити коментар:

Щоб залишити коментар, заповніть форму нижче:

4724

Станіславів у руїнах. Як виглядало місто після Першої світової війни (фоторепортаж) 20:35

В мережі з'явились світлини руїн Станиславова після Першої світової війни.   Світлини міста, яким його побачили австор-угорцські війська, коли прийшли його звільняти, оприлюднив на своїй Фейбук-сторінці колекціонер Alex Fitsyk‎. Їх знайшов...

Житель Коломийщини, який зник у Польщі, сьогодні вийшов на зв'язок із близькими (фотофакт) 20:24

Житель Коломийщини, який зник у Польщі сьогодні вийшов на зв'язок із близькими. Андрій Карпенюк,який майже упродовж тижня не давався чути, урешті сконтактував із близькими. По це редакцію сайту Правда іф.юа...

У зоні АТО загинув офіцер-розвідник з Івано-Франківська (фотофакт) 19:31

Віталій Кузнєцов служив начальником розвідки 8-го батальйону 10-ї гірсько-штурмової бригади ЗСУ. Про смерть військового повідомив міський голова Івано-Франківська Руслан Марцінків. "У зоні бойових дій загинув ще один франківець – майор Віталій Кузнєцов..." – написав Марцінків....

В мережі набирають популярності світлини засніжених скверів Коломиї (фоторепортаж) 19:27

Фотограф з Коломиї опублікував неймовірної краси зимові світлини: Малює снігом листопад… – підписав фото Василь Іваночко

Калуський лікар врятував чоловіка, в якого в басейні зупинилося серце (фотофакт) 17:46

Випадок, який мало не обернувся трагедією, трапився ввечері 17 листопада у калуському спортивно-оздоровчому комплексі "Акваторія". Саме тоді тут чергував лікар Василь Кулик. Його основне місце роботи – лікар-анестезіолог пологового відділення...

Не маємо права забути: у Меморіальному сквері Івано-Франківська відбулася панахида за Героями Небесної Сотні (фоторепортаж) 16:27

З 2013 року 21 листопада в Україні відзначають День Свободи та Гідності. Сьогодні, це п'ята річниця. З цієї нагоди у місті відбулася урочиста хода громадськості та поминальна панахида за Героями...

Осмолодський лісгосп похвалився досягненнями в дорогобудуванні (фотофакт) 16:23

Впродовж 10 років лісівники ДП «Осмолодське лісове господарство» збудували 53 км лісових доріг, загальною протяжністю 266 км та 11 мостів загальною протяжністю 144 м/п. Для порівняння: загальна протяжність лісових доріг...

П’ята річниця: У Івано-Франківську урочистою ходою відзначили День Гідності та Свободи (фоторепортаж) 16:11

Сьогодні, 21 листопада, урочистою ходою громадськості у Івано-Франківську відзначили День Гідності та Свободи, пише Правда.іф. Сотні франківців та гостей міста пройшли ходою від Вічевого майдану до Меморіального скверу. Голова Івано-Франківської...

Випив і тікав від патрульних, – батько водія виправдовує п'яну ДТП, яка трапилася цієї ночі на Івасюка (фотофакт) 16:02 2 коментарі

У ніч на 21 листопада на вулиці Івасюка близько 5 ранку 21-річний водій ВАЗ 2103 не впорався з керуванням та врізався в електроопору. Внаслідок аварії в автомобілі заблокувало водія і...

На Долинщині арештували майно неплатника аліментів (фотофакт) 15:44

20 листопада державними виконавцями Долинського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області здійснено арешт майна одного з неплатників податків. Інспекторами було проведено перевірки майнового стану...

Тимошенко вигуляла в Раду високі підбори з Італії (фото) 15:38 7 коментарів

Лідерка "Батьківщини" Юлія Тимошенко продовжує діставати зі своїх запасів брендове взуття улюбленої "ортопедичної" моделі – високі підбори з невеличкою платформою. У понеділок 19-го листопада депутатка вигуляла в Раду лаковані туфлі від італійського...

Керівник Івано-Франківської області отримав вже 6-го заступника (фоторепортаж) 14:30 2 коментарі

Сьогодні голова Івано-Франківської обласної державної адміністрації Олег Гончарук представив керівникам структурних підрозділів ОДА новопризначеного заступника – Віталія Федоріва. Олег Гончарук повідомив, що розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 19 листопада...

Дослідник історії Івано-Франківська знайшов унікальний малюнок першої Ратуші (фотофакт) 13:43

Історик Богдан Павлюк в чеських часописах знайшов унікальний малюнок першої кам’яної Ратуші, яка була встановлена в тодішньому Станіславі. Крім цього, на малюнку видно, як виглядала площа Ринок, пише West News....

“Франківщина – взірець взаємодії представницької та виконавчої гілок влади”, – Гончарук (фоторепортаж) 13:11 1 коментар

У вівторок, 20 листопада, відбулося засідання Ради регіонального розвитку Івано-Франківської області. За словами голови франківської ОДА Олега Гончарука, подібні засідання – це можливість обмінятися думками, проаналізувати зроблену роботу, зробити висновок і...

Яким був зимовий одяг українців сто років тому (фото) 13:04 2 коментарі

Український інститут історії моди підготував підбірку світлин старовинного верхнього одягу з різних регіонів України кінця ХІХ – початку ХХ століття. Про це пише Укрінформ. Зазначається, що в ті часи носили верхні вбрання...

Децентралізація, дороги та зарплати. Голова франківської облради назвав основні проблеми Прикарпаття (фоторепортаж) 12:57

Про це йшлося у вівторок, 20 листопада, на засіданні Ради регіонального розвитку Івано-Франківської області. За словами голови франківської ОДА Олега Гончарука, подібні засідання – це можливість обмінятися думками, проаналізувати виконану...

Революція триває. Як п‘ять років тому франківці вийшли на Євромайдан (фоторепортаж) 12:53 6 коментарів

П’ять років тому, 21 листопада, Івано-Франківськ став одним із перших міст, де розпочалася Революція Гідності. Слідом за київськими активістами на центральну площу Франківська цієї ж ночі почали виходити місцеві студенти....

Незабаром міський голова Івано-Франківська вдруге стане батьком 12:44

Сім’я міського голови Івано-Франківська чекає на дитину. Про це мер Руслан Марцінків сьогодні, 21 листопада, зізнався журналісту «Галицького кореспондента». Він розповів, що у лютому наступного року їхня сім’я чекає на...

Парафіяни Брошнів-Осади зібрали більше 10 тисяч для ремонту військового автомобіля (фоторепортаж) 11:43 1 коментар

Парафіяни Брошнів-Осадської ОТГ пожертвували більше 10 тисяч гривень на потреби бійців у зоні АТО. У неділі, 18 листопада,  у Брошнів-Осаді біля храму Святого Вознесіння Господнього представники благодійної організації “Допомагаємо Україні...

На Прикарпатті поліцейські перевіряли, як живуть діти у «проблемних» сім’ях (фоторепортаж) 10:55

20 листопада,  світова спільнота відзначає  Всесвітній день дитини. Старший інспектор ювенальної превенції Тисменицького ВП Леся Долинська разом з працівниками служби у справах дітей районної держадміністрації та представниками місцевої влади відвідали...